Een tekening blijft liggen

De praktijk vertelt de mooiste verhalen. Dit is een prachtig praktijkvoorbeeld. Jaël loopt stage in een RJJI (Rijks Justitiële Jeugdinrichting). Daar komt ze in aanraking met een 17-jarige jongen. We noemen hem Vince. Vince heeft een overval gepleegd, woont al jaren in instellingen en loopt daar geregeld weg. Als Jaël een kennismakingsgesprek met Vince wil plannen vertellen collega’s haar dat het weinig zin heeft om met Vince te praten over zijn doelen. Hij kan zich niet langer dan een kwartiertje concentreren en zal toch vooral anderen kopiëren, zo verwachten de collega’s. Vince heeft immers een IQ van 65. Jaël hoort over het Woord en Beeldverhaal en denkt: “laat ik het eens proberen”. Ze vraagt Vince: “Vind je het goed als we wat tekeningen maken terwijl ik kennis met je maak? “.Vince stemt in. Jaël en Vince gaan aan de slag: praten en tekenen. Jaël gebruikt de voorbeeldvragen uit de handreiking als inspiratie en raakt met Vince aan de praat. In vijf sessies van een uur stelt Jaël vragen, geeft Vince antwoorden en maakt hij vervolgens tekeningen bij wat hij vertelt. Concentratie is geen issue: Vince werkt met volle aandacht en vindt het leuk. Kopiëren is niet aan de orde: Vince praat over wat voor hem belangrijk is en grijpt de kans die hij krijgt om open te vertellen over zijn dromen. Jaël en haar collega’s zijn verrast. Vince vertelt in zijn eigen woorden wat hij wil. Daarmee lukt het om concrete doelen en acties met hem op te stellen, zoals leren sparen en leren koken. Samen met haar collega’s gaat Jaël op zoek naar mogelijkheden om met de doelen die Vince kiest aan de slag te gaan.

Wat heeft Jaël er vooral van geleerd? “Ik heb geleerd hoe ik een gesprek kan voeren waarbij ik echt benieuwd ben naar een ander en die echt gaan over hun leven. Dat is best een verandering. Ik zie dat het me zoveel meer geeft. De tekeningen die hij gemaakt heeft zijn heel persoonlijk. Als iemand vertelt maak je al snel je eigen tekening in je hoofd. Nu Vince zelf tekent kan ik beter zien wat zíjn beelden zijn. Met de tekening op tafel kan Vince ernaar kijken en dat helpt hem. Woorden zijn vluchtig, ze zijn weg als ze uitgesproken zijn. Een tekening blijft liggen”.

Jaël heeft haar ervaring met Vince naar voren gebracht in een video consult met Andrew Turnell, de grondlegger van Signs of Safety, waarbinnen het werken met ‘words & pictures’ heel gebruikelijk is. In het kader van het project Signs of Success wordt Jeugdreclasserings-casuïstiek aan Andrew Turnell voorgelegd. Zijn reactie op het werk van Jaël: “Je bent heel bedachtzaam en je leert en reflecteert terwijl je werkt. Het mooiste vind ik dat het werkt voor Vince. Daardoor zie jij iets heel anders in hem, en je maakte het mogelijk voor Vince om ook meer van zichzelf te zien. Dat ontdekten jullie samen. Heel sterk werk. Het leert ons allen hoe krachtig het is om op een andere manier te communiceren. Dat jij de moed hebt gehad om het te proberen is heel mooi. Je hebt de werkwijze van het Woord en Beeldverhaal aangepast aan hoe het werkt in deze casus, voor Vince. Geweldig!”

Comments

  1. Sylvia Smith says

    Fantastisch werk Jael. Wat biedt je op deze manier voor Vince betekenis aan wie hij is en waar hij aan wil werken voor zijn toekomst👍👍👍😃😃

  2. Nic Drion says

    Mooi! Goed gedaan Jael, complimenten! Wat een mooi voorbeeld. Als er iets niet lukt met onze cliënten, dan is het belangrijk dat we iets anders proberen. En dat heb jij gedaan.

  3. Diana Wolff says

    Zelf zit ik niet in het “veld” maar bij CGO zien wij de rapportages voorbij gaan. Met dit verhaal worden deze jongeren “echt”. Heel mooi verhaal, heel goed initiatief.